Melbourne & Tasmania: almost Christmas!

22 december 2013 - Cradle Mountain, Australië

Lieve familie en vrienden,

We hadden beloofd jullie weer wat vaker op de hoogte te houden van onze avonturen en zo vlak voor de feestdagen willen we graag weer het een en ander met jullie delen…

Onze vorige blog eindigde halverwege tussen Sydney & Melbourne in het zuiden van Australië. In de Lonely Planet hadden we gelezen dat je daar gratis met een ferry naar Raymond Island kon, een plek waar nog veel koala’s in het wild leven. We hebben daar een mooie wandeling gemaakt en wilde koala’s gespot, wat een prachtige diertjes! Je word hier echt enorm verwend met alle wildlife, zo leuk!

Wild Koala

In het zuiden van Australië kun je vrij makkelijk op de mooiste plekken vrij kamperen (dat was in Queensland wel anders!). Zo kwamen we terecht op het langste strand ‘Ninety Mile Beach’. In slaap vallen en wakker worden met ruisende zee geluidjes op de achtergrond blijft iets heerlijks wat we nooit voor lief zullen nemen, eerder weer heel erg zullen missen op het moment dat we Australië achter ons laten..wat gelukkig nog even duurt!

Ninety Mile Beach

Vanuit de zuidelijke stranden zijn we vertrokken naar Wilsons Prom, volgens velen het mooiste National Park van Australië (en dat zegt nogal wat want de helft van het land is National Park ;-)). Melbourne mag echt heel erg blij zijn met zoiets moois zo dichtbij! Het park word van 3 kanten omringt met water, prachtig water. Rotsen, regenwoud, witte stranden…alles erop en eraan. We hebben hier in een paar dagen zulke mooie wandelingen gemaakt, dat we alleen maar kunnen hopen dat de foto’s een beetje overbrengen hoe mooi het daadwerkelijk was. Hier hebben we ook onze eerste wilde Wombats gespot, die liepen s’avonds gezellig rond op de camping op zoek naar eten.

Wilsons Prom 4Wilsons Prom 3Wilsons Prom 2Wilsons Prom

Met een beetje pijn in ons hart lieten we dit hoogtepunt achter ons om door te gaan naar Philip Island, één van de weinige plekken in Australië waar je pinguïns in het wild kan zien…dit stond erg hoog op het verlanglijstje van Abner. Het was inderdaad pinguïns in het wild, meer dan 600!, maar wel georganiseerd als een attractie. Super schattig om die beestjes uit zee te zien komen om vervolgens ergens naartoe te waggelen waar ze zich veilig voelen. We konden heel dichtbij komen, was echt wel weer een ervaring!

Penguin Parade

Dit was al behoorlijk dichtbij Melbourne, onze volgende bestemming. In Melbourne was het vooral erg regenachtig, waardoor we nog maar weinig hebben kunnen zien van de stad zelf. Voor ons was ook eigenlijk het idee om snel vanaf Melbourne samen met Butterfly op de ferry naar Tasmanie te gaan, zodat we daar een baantje konden zoeken om de schoolvakantie te overbruggen. Deze is net zoals in Nederland de bouwvak 6 weken, maar hier van half december tot eind januari. In deze periode is betaald kamperen bijna niet te doen, omdat alles is volgeboekt en de prijzen verdubbelen...paar dagen gratis kamperen is prima, maar een paar weken niet douchen leek ons toch niet zo’n strak plan ;-)!

Dus toen zaten we ineens op de ‘Spirit of Tasmania’, een enorme boot met bioscoop, restaurants en cafés. De boottrip duurt ongeveer 11 uur en gaat alleen s’nachts, dus we dachten het onszelf comfortabel te maken met een cabin (ons eigen kamertje met douche en wc), het alternatief is een gewone stoel  en we dachten dat de cabin het extra geld wel waard zou zijn….pff wat zijn we blij dat we dat gedaan hebben zeg! Het werd enorm ruig op de boot aan het einde van de avond, waardoor we beide groen en geel in bed lagen..moet je voorstellen hoe het voor die mensen was die gewoon in een stoeltje zaten! Zitten konden wij niet eens meer, alleen liggen was nog een beetje dragelijk. Gelukkig werd het na een paar uur wat rustiger op zee en hebben we nog even goed kunnen slapen voordat we in Tasmanie aankwamen.

Spirit of Tasmania

En wat is Tasmanie mooi! Elke 10 minuten veranderd hier het landschap, van bergen, naar zee, naar echt wildernis, watervallen, regenwouden…Tasmanie is 3 keer zo groot als Nederland, dus de afstanden zijn vrij goed te rijden. De wegen gaan wel allemaal stijl omhoog en omlaag, dus op de verkeersborden hier staat niets in kilometers, maar in minuten…en dan nog doet Butterfly er vaak iets langer over ;-). De snelweg in Australie gaat soms dwars door dorpjes (wat voor ons al best vreemd is), in Tasmanie gaat de snelweg dwars door het regenwoud, de wildernis en de bergen!

Christmas PenguinWaratahStrahan CampspotQueenstownNelsons Falls

Tasmanie schijnt de koudste plek van Australië te zijn en dat hebben we vooral de eerste paar dagen hier gemerkt, overdag kan het nog prima 25 graden zijn en dan is het ’s nachts ineens 5 graden…ja, nou weten we dat het bij jullie nog veel kouder is, maar jullie slapen weer niet in een camper zonder verwarming. De noodzaak om hier werk te vinden werd dan ook best groot, anders zouden we na niet al te lang de boot terug pakken…de 1e plek waar we onze CV’s hebben afgegeven was een lodge midden in de bergen, erg knus en gezellig. Helaas hadden ze op dat moment geen vacatures vrij, dus zijn we verder Tasmanie gaan verkennen.

We hoorden ondertussen al een paar keer dat het heel erg lastig was werk te vinden in Tasmanie, omdat de staat vrij blut is. Dus zijn we maar gewoon verder gaan rijden, via de bergen en het westen naar de hoofdstad Hobart gereden, daar nog een sollicitatie voor een resort aan de oostkust er uit gedaan en met Butterfly op de ferry naar Bruny Island gegaan…op een eiland, van een eiland, van een eiland dus (om het even makkelijk te houden hihi).

Adventure BayMailboxes

Toen we daar na het weekend weggingen hadden we een voicemail om zo snel mogelijk op sollicitatie te gaan bij het resort aan de oostkust, Saffire. Daar zijn we de volgende ochtend naartoe gereden. Saffire is een 6 sterren resort waar de gasten echt in luxe baden, het uitzicht van het restaurant was fenomenaal, gebouwd over een baai, echt enorm fancy allemaal (waren blij dat we nog iets aan nette kleding bij ons hadden voor de sollicitatie daar ;-)). Baantjes waren eigenlijk zo goed als geregeld, alleen de contracten moesten nog worden getekend toen we een telefoontje kregen van de logde in de bergen dat ze nu wel plek vrij hadden en of we nog geïnteresseerd waren…en toen konden we dus ineens kiezen!

SaffireSaffire 2

Saffire was prachtig, maar ook statig en niet heel warm. Juist omdat Kerstmis en Oud & Nieuw eraan komt hebben we daar wel wat meer behoefte aan. Dus uiteindelijk hebben we diezelfde dag nog besloten terug naar de Cradle Mountain te gaan om te werken tijdens de schoolvakantie. Na nog een paar prachtige stops (Freycinet National Park!) zijn we afgelopen maandag aangekomen en onszelf gaan installeren in ons nieuwe huisje voor een paar weken. We delen het huis met 10 andere mensen, dus het is een gezellige drukte. Onze eigen kamer is prima en het is ook fijn om weer even met andere mensen te kunnen kletsen en rondhangen. We hebben een gedeelde huiskamer met keuken en tuin, het eten wat weer inclusief is is wel een stuk minder, maar het werken bevalt ons beter dan het werken op ons tropisch eiland resort. Het is allemaal net wat beter georganiseerd en betere kwaliteit, dus ook betere service. De omgeving hier is prachtig, dus op onze vrije momenten kunnen we mooie wandelingen maken, een stukje door de bergen rijden of gewoon lekker in huis (met verwarming!) blijven.

FreycinetWineglass bayWest  Kentish

Het idee is dat we hier 6-8 weken blijven en dan teruggaan naar het vaste Australië land om via Melbourne of Adelaide naar Nieuw Zeeland te vliegen, maar voor nu zitten we even goed hier. ’S ochtends als je naar het werk loopt word je vergezeld door kangaroes en wombats, dat blijven we bijzonder vinden!

peppersPeppers Company CarBaby WallabyWombat!Backyard

Voor nu willen we jullie hele fijne Kerstdagen wensen en een knallend uiteinde, geniet van het lekker samen zijn met elkaar, dat zullen wij toch wel even missen deze periode!

Heel veel liefs en warmte vanuit Tasmanie,

Xxx