The Fellowship of Travelers, the Return of the Mountains & The Two Islands, an unexpected journey!

15 maart 2014 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Lieve familie, vriendjes & vriendinnetjes,

Op 19 februari hebben we dan toch echt het hoofdstuk werken in Australië afgesloten. Na in totaal 6 maanden gewerkt te hebben was het tijd om te gaan genieten van al het moois! De rust en prachtige natuur in Tasmanië was heel fijn, we hebben uitgebreid (feestje!) afscheid genomen van alle lieve mensen en onze laatste dag afgesloten met een heerlijk bezoekje aan de Spa en een lekker luxe restaurant ontbijtje. Uiteraard hebben we ook nog een bezoekje gebracht aan de wereldberoemde Tasmanian devils en hun vriendjes de quolls.

Tasmanian devilSpotted QuollSpa @ Peppers Cradle Mountain

Helemaal klaar voor het nieuwe avontuur…toen we in Melbourne aankwamen was het dan ook even acclimatiseren, na de enorme rust en ruimte als je leeft op een berg, ineens in de op een na grootste stad van Australië! We zijn 3 dagen in Melbourne geweest, wat meer dan tijd genoeg was om de stad te verkennen, vergeleken bij Sydney vonden we dat Melbourne wat minder echte hoogtepunten heeft. Het eten en drinken is bijzonder goed (en goedkoop!) in Melbourne, de eerste avond waren we positief verrast toen we zagen dat we in ons hotel voor ongeveer € 5 pizza met een glas bier of wijn konden bestellen (dat kostte op de berg ongeveer € 20 à nu hadden wij op de berg wel een soort van pact met een aantal chefkoks; wij geven jou meer drank, jij geeft ons af en toe pizza ;-)!).

MelbourneMelbourne 2

Na deze dagen waren we blij dat de volgende bestemming er weer een met veel natuur, rust en ruimte zou zijn: Nieuw-Zeeland! Op 22 februari zijn we naar Auckland gevlogen om een paar dagen door te brengen bij vrienden van Abner. Dit was heerlijk, we zijn gezellig samen uit eten geweest, op het strand biertjes & ciders gedronken, bordspelletjes gespeeld en op bezoek geweest bij ome Willem zijn friettent ‘The Dutch Delight’ (EINDELIJK weer eens kaassoufflé en broodje kroket gegeten!). Maar Nieuw Zeeland is groot, vooral als je maar een maand de tijd ervoor neemt, dus na 4 dagen was het ook tijd om weer verder te gaan. Onderstaand volgt een soort van beschrijving wat we op het Noorder eiland gezien en gedaan hebben:

Catching up with Dutch friendsDutch Delight Auckland

26-2 Vanuit Auckland zijn we via de westkust omhoog gereden, door het midden, om aan de oostkust in Kerikeri- Bay of Islands te eindigen, onze 1e accommodatie in Nieuw Zeeland was gelijk een hele goede, want we kregen een upgrade naar onze eigen Cabin met spabad middenin een sinaasappel boomgaard waar we heerlijk s’ochtends onze eigen sinaasappeltjes mochten plukken om verse jus te maken…erg fijn!

Kai Iwi LakesLargest Kauri TreeCabin @ orange Orchard

27-2 Vanuit hier zijn we vroeg in de ochtend vertrokken naar Paihia om daar een cruise te gaan doen in de Bay of Islands. De omgeving was prachtig, maar het allermooiste was dat er de kans was om met wilde dolfijnen in de open oceaan te zwemmen (één van Tessa’s absolute bucketlist dingetjes, Abner bleef liever op de boot, dolfijnen zien was voor hem genoeg). De weersomstandigheden waren goed en de dolfijnen volop aanwezig, dus hop het water in…en wat was het een mooie ervaring! Het gevoel dat je in het water bent en het water deelt met deze enorm slimme dieren is heel erg bijzonder en eigenlijk onbeschrijfelijk. Echt een paar momentjes geweest dat ze vlakbij bleven en onder Tessa door bleven cirkelen. Terug op de boot zijn we door een ‘Hole in the rock’ gevaren, wat vrij ruig en onstuimig was, soort van achtbaan op de boot, erg leuk!

Bay  of IslandsBay  of Islands1DolphinsSwimming with DolphinsHole in the Rock

28-2 Een lange rit vandaag (maar 6 uur rijden is vrij gebruikelijk voor Nieuw Zeeland begrippen) om aan de oostkust van de Coromandel Peninsula aan te komen, in onze hostel in Whitianga aan het strand hebben we vooral geprobeerd de meeste accommodaties vooruit te boeken, aangezien we merkten dat het toch nog best wel druk was, schoolvakanties zijn weliswaar voorbij, maar het is nog steeds zomer in Nieuw Zeeland.

Sight @ Coromandel

1-3 De hoofdreden dat we naar de Coromandel Pensula wilden was dat je zelf op het strand in Hot Water Beach je eigen jacuzzi kan graven, nu hadden we weer geluk toen we daar aankwamen; er gingen net 2 dames weg die al een aardig gat gegraven hadden (Duitsers?!)dus we hoefden het alleen nog maar af te maken. Dijkje bouwen voor als de zee weer te dichtbij zou komen (je bent Nederlander of je bent het niet ;-)) en genieten maar in je eigen jacuzzi op het strand! We hebben hier ook nog een wandeling gemaakt naar de Cathedral Cove, een heel mooie en bekende plek in Nieuw Zeeland.

Hot Water beachCathedral CoveCathedral Cove2

2-3 Via de westkust van de Coromandel Pensula en het dorpje Coromandel Town hebben we onze weg naar beneden ingezet met als eerste bestemming Mount Maunganui, een berg(je) bijna letterlijk op het strand…ook hier hebben we maar weer een wandelingetje gemaakt (blij dat we de rest van de tijd een huurauto onder onze billen hebben ;-)). Onszelf getrakteerd op een Domino’s pizzaatje en met een biertje/wijntje genieten van het uitzicht!

3-3- Wederom een dag om nooit te vergeten met weer een bucketlist dingetje; Hobbitton…we laten de foto’s maar voor zich spreken! Vanuit daar zijn we naar Rotorua gereden, ook wel de ‘Smelly Town’ genoemd vanwege de vele geisers en natuurlijke bronnen met zwavel. Super motel met wederom een jacuzzi (dat doen ze best goed hier, en hey wij hebben vakantie!).

HobbitonHobbiton2Hobbiton3Hobbiton4

4-3 Vandaag was het tijd voor Wai-O-Tapu, een zogenaamd ‘Thermal Wonderland Park’ waar je een geiser ziet uitbarsten, groene zwavel meren, kokende modderpoelen en meer van dat soort grappen…het viel ons nog mee met de stank en wel echt heel apart om zoiets te zien! Vanuit hier zijn we doorgereden naar Lake Taupo om aan te komen bij onze slechtste (en goedkoopste) echte backpackershostel met een mini bed in een kamer met alle kleuren van de regenboog en vieze keuken en badkamer…ook dat heb je soms!

Wai O TapuHotspringLady knox GeyserSulphur lakeLake @ Wai o Tapu

5-3 De reden dat we voor deze hostel hadden gekozen was omdat deze vlakbij de Tongariro Alphine Crossing lag, schijnbaar Nieuw Zeeland mooiste dagwandeling waar je langs ‘Mount Doom’ komt (hoeven we niet uit te leggen toch?!). Het was inderdaad prachtig, maar 10 uur wandelen op een dag vonden we toch een beetje te veel, dus zijn we na 2 uur omgedraaid om vervolgens de auto te pakken en naar een gebied te rijden waar de scènes in ‘Mordor’ gefilmd zijn. Hier vonden we zelfs nog een ring…

Mount DoomMount Doom 2Tongariro WaterfallsMordorThe one Ring

6-3 Vanuit hier weer een lange rit naar Wellington ‘de gezelligste kleine hoofdstad ter wereld’ volgens de Lonely Planet, de lange stukken rijden zijn hier ook helemaal niet zo erg, want alles wat je onderweg ziet is zo mooi dat je je ogen uitkijkt! Op de route hebben we een omweg gemaakt om nog even te kunnen kijken in ‘Rivendell’. Aangekomen in ons motel zagen we dat we daar niet echt konden koken, dus konden we onszelf even verwennen met 2 avondjes uit eten!

Rivendell

7-3 Vandaag hebben we in Wellington rondgehangen en rondgereden, wandeling gemaakt naar het hoogste punt van de stad, koffie’tje voor Abner en Chai Latte voor Tessa aan het strand in Houghton Bay en een bezoekje aan een museum (ons eerste sinds we 9 maand geleden zijn vertrokken ;-0), dit museum was dan ook meer een veredelde souvenirwinkel gezien het de Weta Studio’s van Lord of the Rings waren.

Wellington2Wellington

OrcGandalf

8-3 Het is tijd om het Noord eiland achter ons te laten en op de ferry naar het Zuid eiland te stappen…

Momenteel zijn we op het Zuid eiland, maar dat verhaal bewaren we lekker nog even voor een volgende blog! Heel Nieuw Zeeland is eigenlijk één groot pretpark, waar in elk dorpje wel iets bijzonders te doen is, daarnaast heb je constant het gevoel in een Lord of the Rings/Hobbit film beland te zijn, we snappen de fascinatie van velen voor dit prachtige land nu maar al te goed! Wij gaan hier nog even intens genieten van al het moois dat Nieuw Zeeland te bieden heeft, voordat we op 21 maart terug naar Melbourne vliegen om de beroemde ‘Great Ocean Road’ te gaan rijden en vervolgens op 28 maart weer zon, zee en strand op gaan zoeken in Queensland. Gelukkig is het bij jullie ook een beetje mooi weer, geniet er maar lekker van!

Liefs vanuit Nieuw Zeeland…

Abner & Tessa